Загалом, термін «залежність» визначає патологічну пристрасть суб'єкта стосовно чогось. На сьогоднішній день відома залежність по відношенню до хімічних речовин (токсікоманія, наркоманія, алкоголізм), азартних ігор - ігрова залежність, їжі, сексу, відеоігор - теж ігрова залежність та ін.
Термін «ігрова залежність» визначає патологічну пристрасть людини до роботи або проведення часу за комп'ютером. Вперше про ігрову залежність заговорили на початку 80-х американські вчені. У наш час термін «ігрова залежність» все ще не визнаний багатьма вченими, які займаються проблемами психічних розладів, проте сам феномен формування патологічного зв'язку між людиною і комп'ютером став очевидним і набуває все більшого розмаху. Крім ігрової залежності, виділяють деякі споріднені види залежностей: Інтернет-залежність та ігроманія, які так чи інакше пов'язані з проведенням тривалого часу за комп'ютером. Характерними рисами залежностей різного типу є: синдром абстиненції, прагнення отримати об'єкт залежності, поведінка, спрямоване на придбання об'єкта залежності, зниження критичного ставлення до негативних сторін залежності, втрата інтересу до соціальної сторони життя, зовнішнього вигляду, задоволення інших потреб.
Причини виникнення ігрової залежності
Людина – істота мисляча. Інформація для нього має набагато більше значення, ніж для будь-яких інших живих істот. Комп'ютер є потужним інструментом обробки та зберігання інформації, крім того, завдяки комп'ютеру стали доступними різні види інформації. Саме ця особливість є найбільш привабливою для людей, які страждають на ігрову залежність, тому що в певному сенсі вони страждають порушенням процесів обміну інформацією.
В основі формування патологічної пристрасті до комп'ютера лежить порушення психічних механізмів сприйняття світу та обробки інформації. Рівень розвитку ігрової техніки та програмного забезпечення на даний момент створюють ілюзію реальності, в яку занурюється людина, яка працює за комп'ютером. З невідомих ще причин наш мозок «любить» вирішувати різні логічні завдання і виконувати різні прості дії, які моментально приносять результат. Сама по собі робота за комп'ютером це послідовність логічних операцій і дій, які можуть повністю опанувати увагу працюючого і на якийсь час ізолювати його від навколишнього світу.
Поява всесвітньої мережі Інтернет створила можливість так званого інтерактивного спілкування. Інтерактивне спілкування надзвичайно привабливе для людей відчужених і невпевнених у собі, які при цьому хочуть спілкування, але не знаходять його в навколишньому суспільстві. Крім того, завдяки Інтернету значно розширився обрій можливостей задоволення інформаційних потреб людини. Ознаками Інтернет-залежності є нав'язливе бажання перевірити електронну пошту, тривале просиджування в чатах, неконтрольоване бажання пошуку та читання різної інформації в мережі. У деяких випадках люди прихиляються до перегляду порнофільмів та читання порнолітератури на різних сайтах. Цей феномен не можна назвати Інтернет-залежністю, якщо окрім цього людина любить читати звичайні порножурнали та дивитися порнофільми по телевізору. В даному випадку Інтернет є лише джерелом інформації, а саму пристрасть слід розглядати як порушення сексуальної поведінки або сексуальну залежність.
Трохи по-іншому справи з відеоіграми і залежністю по відношенню до них. В даному випадку, як і в разі перегляду порносайтів, комп'ютер є лише засобом реалізації доступу до бажаної інформації, сама по собі робота за комп'ютером, людей, які страждають на ігрову залежність, не приваблює.
Прихильниками електронних ігор здебільшого є підлітки та люди молодого віку. Однією з особливостей сучасних комп'ютерних ігор є розвинене звукове та відеосупровід, які можуть створити відчуття реальності та на якийсь час усунути користувача від сприйняття навколишнього світу. Багато електронні ігри мають на увазі не тільки вирішення логічних завдань, а й певне емоційне навантаження, яке, по суті, лежить в основі більшості випадків патологічної прихильності до ігор. Електронні ігри значно відрізняються за жанром та змістом. Найменш небезпечні так звані аркадні ігри, з простою графікою та звуком. За цими іграми, зазвичай, «вбивають час», вони можуть викликати тривалої прихильності. Інша справа – рольові ігри, під час яких гравець «перевтілюється» в керованого ним героя і з головою занурюється у його світ. У таких іграх відчуття реальності може бути дуже велике і надовго утримувати увагу того, хто грає.
Найбільшу небезпеку становлять «стрілялки», які характеризуються дуже примітивним сюжетом, що ґрунтується на насильстві. Такі ігри можуть негативно позначитися на психіці дитини та стати причиною надмірної агресивності.